Jak działa technologia VR? Jakie ma zastosowania w życiu codziennym?
Ewolucja wirtualnej rzeczywistości
Nie byłoby wirtualnej rzeczywistości bez technologii 3D, która – dzięki odwzorowywaniu realistycznej głębi – dają złudzenie uczestniczenia w sercu oglądanych wydarzeń, bardziej nawet niż śledzenie ruchu głowy czy odcięcie od świata zewnętrznego. Co ciekawe, ta, zdawałoby się, nowoczesna myśl techniczna jest znacznie starsza niż mogłoby się wydawać – sięga aż 1890 roku i wcale nie różniła się w założeniach od 3D, które znamy dzisiaj. Również wtedy polegała na wyświetleniu dwóch różnych obrazów i zlaniu ich w jeden za pomocą specjalnych okularów. W bardzo podobny sposób działa to w goglach wirtualnej rzeczywistości, tylko w ich wypadku niepotrzebne są dodatkowe soczewki: dla każdego oka wyświetlany jest delikatnie różny obraz, zaś obydwa łączy ze sobą nasz mózg (zupełnie tak samo, jak w realnym życiu).
Początkowo to wystarczyło – pierwsze gadżety obsługujące dające złudzenie wirtualnej rzeczywistości działały już w latach sześćdziesiątych XX wieku, by wywołać spore (choć nieco zapomniane) zamieszanie trzy dekady później, gdy najważniejsi gracze rynku konsol i komputerów zaczęli masowo produkować własne rozwiązania tego typu. Choć w porównaniu do dzisiejszych standardów stanowią one ledwie ciekawostkę, doskonale pokazują kierunek w którym zmierzała zarówno branża technologii, jak i ludzka wyobraźnia.
Technologia VR dziś
W dzisiejszych czasach sam obraz 3D nie wystarczy, by stworzyć przekonującą iluzję przeniesienia się do innego świata. Wykorzystywany jest również chociażby przestrzenny dźwięk, dzięki któremu nasz mózg znacznie łatwiej może osadzić naszą świadomość w konkretnym miejscu tworzonym przez szereg płaskich przecież obrazów. Kolejnym elementem pomocnym w budowaniu złudzenia jest również zestaw żyroskopów, który daje użytkownikowi możliwość rozglądania się nawet o 360 stopni, śledząc ruch jego głowy. To właśnie ta technologia sprawia, że nie tylko obserwujemy rzeczywistość stworzoną przez komputer, ale stajemy się jej integralną częścią. A dzięki kontrolerom, rozwijającym ideę sterowania ruchowego rozreklamowaną przez konsolę Nintendo Wii, możemy również w realistyczny sposób na nią wpływać.
Już teraz technologia VR ma ogromny wpływ na branżę rozrywkową, z każdą chwilą stając się coraz popularniejszym segmentem, zacierającym różnice pomiędzy filmem, a grą komputerową. Sprzęt tego typu wykorzystywany jest również w różnych szkoleniach, trwają też badania na wykorzystywaniu go w psychiatrii, np przy leczeniu fobii społecznej. Idee z filmów science fiction stają się naszą codziennością.
Może spodobać Ci się również:
Właściwe promowanie firmy jest kluczowe dla jej rozwoju i przebicia się na rynku. Wśród wielu narzędzi marketingowych dużą rolę odrywają reklamy na banerach czy innych miejscach ekspozycji. Dobrym pomysłem jest…
Czytaj więcej